Facebook

Thursday, August 6, 2009

Kursus Kepimpinan 2009

Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah SWT Tuhan Semesta Alam, Selawat dan Salam ke atas Junjngan Besar Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarga dan para sahabat baginda...

Pada tarikh 30 dan 31 Julai 2009, Badan Dakwah dan Masjid KIST (BDMKIST) telah berjaya mengadakan sebuah program,>> iaitu KURSUS KEPIMPINAN 2009. Kursus yang julung-julung kali diadakan ini bertempat di Seri Pantai Resort, Melawi. Objektif utama program tersebut ialah untuk mendedahkan kepada semua peserta, siswa dan siswi mengenai selok-belok perjalanan seorang pemimpin dalam berorganisasi. Selain itu, program ini ingin melahirkan seorang pemimpin yang berani, tabah, berakhlak mulia, cekal, dan mempunyai iltizam yang tinggi dalam menguruskan sesebuah organisasi dalam masyarakat mahupun generasi akan datang selari dengan tema "AKHLAK DIPIMPIN, GENERASI TERPIMPIN".

Peserta-peserta program terdiri daripada ahli BDMKIST dari semua jurusan akademik seramai 30 orang; 5 orang muslimin dan 25 orang muslimat. Kursus bermula pada jam 6 petang iaitu sesi pendaftaran dan juga mendirikan khemah.

Aktiviti mendirikan khemah......

Antara aktiviti dan pengisian lain yang diadakan ialah Kuliah Maghrib, Bengkel Pengurusan Persatuan dan Organisasi (BPPO), Solat Berjemaah, Qiamullail, Ceramah Kepimpinan, dan juga Bengkel Keperluan Berjemaah. Semua aktiviti ini dikendalikan oleh urusetia program dan juga pensyarah-pensyarah dari kolej sendiri.


v Peserta fokus mendengar ceramah ^



<< Ustaz Ahmad Murshidi b Mustapha



Bengkel dalam kumpulan >>






<< Bengkel "Kepentingan Kepimpinan & Dakwah Mahasiswa" yang disampaikan
oleh
Ustaz Ahmad Zakir bin Mohd Amin














Bengkel Keperluan Berjemaah
>>
disampaikan oleh Ustaz Mohd Firdaus bin Abu
dari Alor Star, Kedah















Pembentangan Kumpulan


^ Suap-menyuap menyemai ukhuwwah^
<
Makan berjemaah [dalam talam]>





Majlis Penutup dangan BBQ >>











^Peserta-peserta Kursus Kepimpinan 2009^

Alhamdulillah, program yang dijalankan selama dua hari satu malam ini telah bergerak dengan lancar dan semua peserta telah memberi komitmen yang padu. Sesungguhnya pemuda hari ini adalah PEMIMPIN hari esok..... Semoga program yang telah berlangsung dapat memberi sedikit sebanyak input yang berguna kepada para peserta dan dapat digunakan pada masa akan datang... InsyaALLAH.... Kita juga berdoa agar program seperti ini dapat lagi kita jalankan pada masa hadapan....


No comments: