Facebook

Sunday, August 9, 2009

2 NIKMAT yang manusia sering lupa


Tanpa disedari 12 hari lagi kita akan menyambut kedatangan Penghulu segala Bulan iaitu Ramadhan Al Mubarak. Dan pada masa inilah ramai umat Islam sedang bersiap sedia untuk bertemu dengannya melalui puasa sunat dan lain-lain.

"Manusia biasanya lebih menghargai sesuatu yang sukar diperoleh tetapi sering melupakan nikmat yang telah tersedia". Mengenai nikmat, Junjungan Besar kita Nabi Muhammad SAW ada bersabda, "Ada dua nikmat yang mana manusia sering lupa kepadanya, (assihhatu) nikmat kesihatan, (wal faragh) dan nikmat masa lapang".

Baginda telah mengingatkan kita mengenai dua nikmat yang selalu manusia lupa. Memang benarlah sabdaan baginda tersebut, kerana pada masa kini, telah ramai hamba ALLAH yang asyik lalai dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah. Gejala sosial yang berleluasa membuktikan manusia lupa kepada nikmat masa lapang.

Pada hari ini juga, penularan virus H1N1 di seluruh dunia telah menyebabkan banyak negara yang takut akan virus ini. Nikmat sihat akan kita hargai apabila kita telah jatuh sakit.. Jadi, marilah kita nasihat-menasihati antara satu sama lain mengenai dua nikmat ini.
Sesungguhnya benarlah ALLAH dan Rasul-Nya...
Wallahua'lam

Oleh : Mohd Hafizul Amin Bin Sallehudin


No comments: