Facebook

Friday, November 5, 2010

Tinta Terakhir…….

 

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

Setinggi-tinggi puji dan syukur ke hadrat Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat serta salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para sahabat, para tabi’e seterusnya kaum muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah.
          Sahabat-sahabat ana sekalian, tugas utama kita yang masih bergelar pelajar Islam ialah menuntut ilmu. Dengan ilmu itu kita mampu mengukur kelemahan diri dan tahu bagaimana untuk memperbaikinya. Dari dengan itu kita akan dapat menambahkan amal bakti kita kepada Tuhan. Bermula dari rentetan baru juga akan bermula tugas kita memperbaiki dan memimpin umat. Jika tidak dengan ilmu itu, akan merosakkan diri sendiri bahana ilmu akan menjadikan kita serba tahu. Sedangkan sebenarnya, orang yang paling tinggi ilmunya itu adalah orang yang paling merasa hina di hadapan Allah Yang Maha Besar.
Pada kesempatan ini, ana ingin mengimbau kembali sejarah atau latar belakang Badan Dakwah dan Masjid Kolej Islam Sains dan Teknologi (BDMKIST) sesi 2009/2010. Badan ini dahulunya dikenali sebagai Badan Surau KIST, namun ia telah ditukarkan kepada Badan Dakwah dan Masjid KIST bagi meluaskan lagi skop dakwah yang hendak dijalankan. Dan ia telah dibentuk dengan rasminya pada April 2009 apabila mesyuarat agung untuk pemilihan Exco utama dan perlantikan Pengerusi baru oleh kerana disebabkan Pengerusi pada ketika itu, Akh Ahmad Syahin akan keluar menjalani praktikal dan tamat pengajian sejurus setelah itu. BDMKIST telah diilhamkan oleh Akh Mohd Hafizul Amin yang merangkap Pengerusi baru pada ketika itu bersama mantan pegerusi, Akh Ahmad Syahin dalam mesyuarat agung itu yang dijalankan di Masjid Ibnu Sina KIST sendiri. Pada permulaan pembentukan AJK, hanya terdapat enam Biro yang ditubuhkan iaitu Sekretariat Pembangunan Modal Insan, Biro Penerbitan & informasi, Biro Kebersihan & keceriaan, Biro Aktiviti, Biro Makanan dan Biro Kebajikan & Helwani. Tetapi selepas beberapa bulan, keperluan untuk mewujudkan dua Biro baru telah dilihat dan dicadangkan oleh saudara Pengerusi sendiri untuk mewujudkan Biro Ekonomi dan Kewangan dan Jawatankuasa Kerja Masjid Ibnu Sina (JKMI) . Sehingga kini terdapat lapan Biro telah ditubuhkan bagi melicinkan pengurusan masjid sekaligus membantu mengendalikan masjid ini agar benar-benar berfungsi seperti yang dituntut di dalam Islam.
            Semenjak penubuhan badan ini, telah banyak program yang dijanakan bagi mendekatkan lagi pelajar KIST dengan Islam. Pihak kami percaya dan yakin bahawa kemelut sosial yang dihadapi oleh golongan remaja masa kini dapat disinari kembali dengan cahaya iman dan Islam. Sesungguhnya, badan ini bakal melahirkan pimpinan pelajar yang berkarisma, berketerampilan dan mempunyai semangat juang yang tinggi. Dengan kata lain badan ini telah menjadi pendorong kepada ahlinya untuk mempraktikkan segala teori dan pengalaman yang diperolehi.
           Sahabat-sahabat ana sekalian, secara amnya, terlalu banyak kelemahan dan kesilapan yang dibuat selama kami memegang amanah dalam saf kepimpinan. Ketahuilah bahawa saf kepimpinan ini merupakan insan biasa yang mempunyai banyak kelemahan dan kekurangan. Sebagai hamba Allah yang daif, pertolongan dan bantuanNya sajalah yang diharapkan dalam melaksanakan dan menyempurnakan amanah. Lantaran itu, saf kepimpinan BDMKIST menyusun sepuluh jari memohon keampunan daripada Allah SWT sekiranya amanah yang diberikan ini tidak mampu disempurnakan dan juga kepada seluruh ahli kariah BDMKIST dan warga KIST, jika ada kecacatan dan tempangnya tanzim kita sepanjang kami mengemudi bahtera badan ini. Kelemahan yang lepas dijadikan pengajaran untuk kita meneruskan agenda gerak kerja Islam pada masa akan datang. Buat pembaca Lisanul Hakim, ana dan seluruh saf kepimpinan badan ini memohon maaf andainya terdapat kelemahan dan tulisan yang menyinggung hati anda sekalian sepanjang penerbitannya. Semoga setiap edisi yang telah dan akan diterbitkan dapat dijadikan panduan yang berguna dan ilmu yang bermanfaat untuk dipraktikkan dalam kehidupan seharian.
Kepada saf kepimpinan yang baru, teruskanlah perjuangan. Perbaikilah kelemahan-kelemahan sebelum ini dan semoga amanah yang diwariskan kepada antum semua dapat disempurnakan dengan baik. Intiplah hikmah dan sabar dalam setiap apa jua yang berlaku, semoga menjadi pengajaran dan pengalaman hidup untuk menjadi lebih matang. Jalankan tanggungjawab sebaik mungkin kerana setiap amanah yang dipertanggungjawabkan kepada kita akan disoal di akhirat nanti.
Tidak lupa juga kepada pensyarah jawatankuasa induk yang telah membimbing kami untuk mengemudi badan ini. Perhargaan khas kepada Tuan Presiden KIST, Encik Muhamad Zamly Bin Abdullah merangkap sebagai penaung BDMKIST kerana telah menyokong segala aktiviti yang dijalankan. Kepada Ust. Soleh Ibrahim, Ust. Mursyidi, Ust. Atlizan, Ust. Azib, Ustz. Siti Nur Syila dan kepada semua pensyarah (tidak dapat disebutkan semua), terima kasih yang tidak terhingga. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas segala budi yang ditaburkan kepada kami. Segala ilmu dan tunjuk ajar akan kami semat buat panduan.
          Akhirul kalam, semoga selama hampir setahun lebih pengembaraan kita menerajui saf kepimpinan ini menjadikan diri kita benar-benar matang dan tahu menilai kelemahan diri sendiri. Kepada sahabat-sahabat seperjuangan semua, semoga mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan akhir semester 4 ini. InsyaAllah, amin. Selamat menduduki peperiksaan dan salam imtihan buat semua. Semoga berjaya di dunia dan akhirat. Dunia di tangan, akhirat di hati. Wassalam…

“ Buatlah yang terbaik untuk Tuhanmu, buktikanlah kemurnian cintamu padaNya, serlahkan kesungguhan ubudiyyahmu…InsyaAllah rahmatNya pasti bersamamu..”


Timbalan Pengerusi BDMKIST sesi April 2009/Oktober 2010

http://qurratulqalbi.blogspot.com/2010/11/tinta-terakhir.html

No comments: