Facebook

Tuesday, July 20, 2010

LAPORAN PROGRAM ‘UNTUKMU PALESTIN’


LAPORAN PROGRAM ‘UNTUKMU PALESTIN’
Pada tanggal 17 dan 18 Julai 2010, Kolej Islam Sains dan Teknologi telah mengadakan sebuah program besar iaitu program ‘Untukmu Palestin’. Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), Badan Dakwah dan Masjid (BDMKIST), dan Kelab Al-Abrar telah bergabung untuk menjayakan program ini.

Majlis ini dianjurkan untuk mengingati mangsa-mangsa keganasan Israel di Palestin iaitu satu tempat yang telah menjadi tumpuan dunia belakangan ini. Isu Palestin yang menjadi isu internasional telah dikentengahkan dengan jemputan daripada salah seorang mujahid yang telah berada di atas kapal Mavi Marmara ketika serangan Zionis Israel ke atas kapal tersebut pada 31 Jun lalu, iaitu Yang Berbahagia Ustaz Hasanudin B Mohd Yunos; Pengerusi Aqso Sharif. Yang berbahagia ustaz telah menyampaikan ceramah dan menceritakan pengalaman beliau kepada warga kolej yang terdiri daripada pelajar dan staf seterusnya memberi impak kesedaran yang besar mengenai isu Palestin ini.
Sepanjang tempoh dua hari tersebut, Badan Dakwah dan Masjid (BDMKIST) telah terlibat secara langsung dalam pameran dan jualan. Pihak badan telah mengadakan pameran mengenai Palestin dan antara lain juga mempamerkan gambar-gambar program yang telah diadakan untuk tatapan pengunjung. Pameran yang berlangsung juga telah dimeriahkan dengan pameran-pameran daripada agensi Aman Palestin dan Aqsa Sharif Negeri Kelantan yang telah mempamerkan gambar-gambar kekejaman Israel di palestin dan juga sedikit sebanyak sejarah mengenai Palestin.
Selain itu, BDMKIST telah berjaya membuka gerai jualan untuk siswa-siswi kolej. Antara barang yang telah dijual ialah Air Radix Berkarbonat, buah tembikai ‘Jihad’, ‘Kerepek Palestin’, badge Islamik, baju Muslimah dan banyak lagi. Jualan telah berlangsung dengan meriah sekali sepanjang program.
Urusetia program bersama VIP (wakil Aqsa Syarif dan Aman Palestin)

No comments: