Facebook

Tuesday, April 6, 2010

Kita Selalu Bertanya....

Kita selalu bertanya........dan

Al-Quran sudah menjawabnya........

KITA BERTANYA :
KENAPA AKU DIUJI?
AL-QURAN MENJAWAB
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka
dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman,"
("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka
tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji
orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."

-Surah Al-Ankabut : 2-3

KITA BERTANYA :
KENAPA AKU TAK DAPAT
APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

QURAN MENJAWAB
"....boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia
amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu
menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu,
Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."

- Surah Al-Baqarah : 216

KITA BERTANYA :
KENAPA UJIAN SEBERAT NI?
QURAN MENJAWAB
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan
sesuai dengan kesanggupannya...."

- Surah Al-Baqarah : 286

KITA BERTANYA :
KENAPA RASA FRUST?
QURAN MENJAWAB
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula
kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang
paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang
beriman."
- Surah Ali-Imran : 139

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU
MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah
kamu (menghadapi segala kesukaran dalam
mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan),
dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada
kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan
bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di
daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be
fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah
supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."

- Ali Imran : 200

KITA BERTANYA :
BAGAIMANA LAGI HARUS AKU
MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan
jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan
sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat
kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
- Surah Al-Baqarah : 45

KITA BERTANYA :
APA YANG AKU DAPAT
DARIPADA SEMUA NI?
QURAN MENJAWAB
"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang
mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan
syurga untuk mereka...”
- Surah At-Taubah : 111

KITA BERTANYA :
KEPADA SIAPA AKU
BERHARAP?
QURAN MENJAWAB
"...Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain
dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal..."

- Surah At-Taubah : 129

KITA BERKATA :
AKU TAK DAPAT TAHAN!!!
QURAN MENJAWAB
" ...dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat
Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat
Allah melainkan kaum yg kafir."

No comments: