Facebook

Friday, February 26, 2010

Menyemarakkan Maulidur Rasul

Alhamdulillah..puji dan syukur ke atas Allah SWT, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Rasulullah SAW. Pada hari ini kita menyambut satu tarikh yang amat bermakna dalam sejarah manusia dan kemanusiaan. Tanggal 12 Rabiul Awal mengisyaratkan kelahiran dan kemunculan seorang pembawa risalah yang akan menyelamatkan insan daripada ‘zulumat’ menuju ‘an-nur’, daripada kegelapan menuju destinasi keredhaan Allah SWT. Itulah tanggal bersejarah keputeraan Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, Nabi akhir zaman yang diutus dengan akhlak yang mulia sebagai contoh teladan dan mencapai kemuliaan hidup di dunia dan akhirat yang lahir dengan risalah Islamiah yang menjadi rahmat serta kesejahteraan kepada seluruh alam. Firman Allah SWT, dalam Surah al-Anbiya : 107, “Dan tidaklah engkau Ku utus (wahai Muhammad) melainkan untuk membawa rahmat bagi seluruh alam.” Bagaimanakah kita menyambut dan meraikan kehadiran tarikh bersejarah keputeraan Junjungan SAW? Tidak wajar jika kita hadir dan berlalu begitu sahaja kerana meraikannya sesungguhnya diharap menjadi tanda kecintaan kepada Baginda. Oleh itu, ada beberapa perkara yang perlu bersama-sama kita renungkan dan laksanakan dalam menyambut Maulidur Rasul SAW :

Detik yang bersejarah ini sewajarnya menjadi titik tolak untuk kita terus bermuhasabah sajauh manakah kecintaan kepada Rasulullah SAW yang cinta terhadap umatnya sesungguhnya tiada tandingan. Oleh itu Sunnah Bagindalah yang menjadi penyelamat kita daripada tergelincir di jurang kesesatan. Sebagaimana penegasan Baginda yang bermaksud, “Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang kamu tidak akan sesat selagi berpegang kepada kedua-duanya iaitu Kitabullah dan Sunnah RasulNya.” Antara tanda kecintaan kita terhadap Junjungan SAW ialah dengan mengamalkan ajaran Rasulullah dari sudut akidah, syariah mahupun akhlak Baginda yang mencerminkan al-Quran.

Maulidur Rasul juga hendaknya menjadi wadah untuk kita memperbanyak selawat ke atas Baginda serta menghayati fadhilah serta keutamaan selawat.

Jadikanlah Rasulullah SAW sebagai Idola dan menjadikan Maulidur Rasul ini sebagai wadah untuk kita mentarbiyyahkan diri kita dengan meningkatkan pengetahuan mengenai perjuangan Rasulullah SAW sama ada melaui pembacaan, internet dan sebagainya. Sangat malang apabila kita lebih mengenali para artis dan idola kita yang lain berbanding mengetahui perjuangan Nabi, para sahabat dan tabiin serta tokoh-tokoh ulamak yang menjadi pewaris para nabi..renungkan..wallahua'lam...

Pemergianmu
Album : Tiada Lagi Kasih
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com

(Ya Rasulullah...)
Kau masih tersenyum mengubat lara
Selindung derita yang kau rasa
Senyuman yang mententeramkan
Setiap insan yang kebimbangan
Hakikatnya, tak tertanggung lagi derita
Di pangkuan isterimu Humaira?
Menunggu saat ketikanya
Diangkat rohmu bertemu Yang Esa
Tangan dicelup di bejana air
Kau sapu di muka mengurangkan pedih
Beralun zikir menutur kasih
Pada umat dan akhirat
Dan tibalah waktu ajal bertamu
Penuh ketenangan jiwamu berlalu
Linangan air mata syahdu
Iringi pemergianmu
Oh sukarnya untuk umat menerima
Bahkan payah untuk Umar mempercaya
Tetapi iman merelakan jua
Bahawa manusia ?kan mati akhirnya
Tak terlafaz kata mengungkap hiba
Gerhanalah seluruh semesta
Walaupun kau telah tiada
Bersemarak cintamu selamanya
Ya Rasulullah
Kau tinggalkan kami warisan yang abadi
Dan bersaksilah sesungguhnya
Kami merinduimu

No comments: